woensdag 26 november 2008

Hoe (on)tevreden zijn cliënten in Eindhoven over de aanvraag en toekenning van een hulpmiddel of hulp bij het huishouden?

In de gemeente Eindhoven is in 2007 een steekproef gehouden onder cliënten. Er zijn bijna 500 vragenlijsten ingevuld. De meeste cliënten zijn tevreden over de ondersteuning die de gemeente aan mensen met lichamelijke beperkingen biedt.
Zo is aan cliënten gevraagd wat zij vonden van de manier waarop de aanvraag voor een voorziening of ondersteuning is verlopen. Is er voldoende tijd voor de cliënt genomen bij de aanvraag? Is er voldoende informatie verstrekt over de afhandeling van de aanvraag? Eindhoven scoort hiermee gemiddeld een 7.4. Maar er is ook een aandachtspunt. Maar liefst 20% is ontevreden over de wachttijd tussen het bericht dat zij hebben ontvangen dat de aanvraag is toegekend en het moment dat men de voorziening of ondersteuning ook daadwerkelijk kreeg.
Ook zijn vragen gesteld over de mate van tevredenheid over de hulp bij het huishouden. Hierbij ging het om het aantal uren per week dat cliënten hulp bij het huishouden ontvangen, of cliënten een persoonsgebonden budget hebben en of cliënten tevreden waren over de thuisorganisatie die de hulp levert. Cliënten hebben op dit onderdeel maar liefst een 8.2 gegeven. Opvallend is dat 27% ontevreden is over de vervanging van hulp bij ziekte.
Al met al, constateert FNV Lokaal Eindhoven, doet de gemeente het zeker niet slecht. Dit jaar bleek ook uit het FNV onderzoek Lokale Monitor Werk en Inkomen (onder ruim 200 gemeenten) dat de gemeente Eindhoven de sociaalste stad van Nederland is. Dat wordt je niet zomaar! Dat moet je verdienen en dat betekent hard blijven werken om ook in 2010 deze titel te kunnen blijven behouden. Daarom roept FNV Lokaal Eindhoven de gemeente op om werk te (blijven) maken van de voorzieningen aan hulpbehoevenden. Ieder ontevreden klant is er een!

Geen opmerkingen: